Bezpośrednim celem projektu jest opracowanie nowej krakowskiej ścieżki akademickiej. Uwypukli ona powiązania pomiędzy miastem i uniwersytetem, w szczególności poszukując tych nieobecnych jeszcze, mało znanych lub zapomnianych wątków, aby na nowo wpisać uczelnię w krajobraz kulturowy Krakowa. W szerszym kontekście projekt podejmuje temat roli i potencjału dziedzictwa akademickiego dla kształtowania współczesnego społecznego oddziaływania Uniwersytetu. Pod pojęciem dziedzictwa akademickiego przyjmuje się przede wszystkim jego wymiar materialny, czyli liczne i cenne zbiory zgromadzone w Uniwersytecie Jagiellońskim w toku jego działalności. Równie istotny dla zrozumienia czym jest dziedzictwo akademickie jest także aspekt niematerialny, wyrażony poprzez wkład wniesiony przez najstarszą polską uczelnię dla rozwoju miasta, jego kultury i społeczności.
Jednym z podstawowych zadań projektu jest jednak rewizja dotychczasowych inicjatyw związanych z popularyzacją wiedzy o Uniwersytecie i sposobach prowadzenia narracji o jego historii. Analiza dotyczyć będzie zarówno działań podejmowanych w ramach Uniwersytetu, jak i w otoczeniu uczelni przez osoby i instytucje z nią nie powiązane. Szczególnie istotnym aspektem podejmowanej rewizji jest sposób i zakres prezentowanych wątków tematycznych oraz spójność pojawiających się komunikatów, w tym ich korelacja z podejmowanymi w praktyce inicjatywami edukacyjno-popularyzatorskimi jednostek UJ (szczególnie muzeów, centrów, opiekunów kolekcji) oraz odniesienie ich do toczącego się dyskursu na temat dziedzictwa i krytycznej jego analizy. Celem jest nie tylko weryfikacja dotychczas prowadzonych aktywności, ale również zaproponowanie wątków tematycznych, w oparciu o które można będzie tworzyć nowe inicjatywy edukacyjne i popularyzatorskie.
W ramach rocznego projektu swe siły połączą muzealnicy i opiekunowie poszczególnych kolekcji uniwersyteckich zajmujący się na co dzień ochroną akademickiego dziedzictwa, głównie w jego wymiarze materialnym oraz uczeni i eksperci, specjaliści w takich dziedzinach jak m.in. antropologia, etnologia, zarządzanie w kulturze, turystyka i studia miejskie.
Konsultanci i eksperci wybrani z uwagi na doświadczenie naukowe i zawodowe zweryfikują istniejące i proponowane wątki oraz ofertę jednostek pod kątem ich potencjału i miejsca w turystyce, miejsca w dyskursie krytycznym, zasadności i sposobu ich eksplorowania. Podejmą także próbę rewizji prowadzonych działań praktycznych pod kątem ich szeroko pojętej dostępności czy sposobów zarządzania nimi. Wnioski i podsumowania odniesione zostaną do działań podejmowanych w tym zakresie w Europie.
Kilka zespołów podejmie się również wytypowania i opracowania wątków, które będą mogły złożyć się na Krakowską Trasę Akademicką. W rezultacie tych prac powstanie projekt krakowskiej ścieżki akademickiej – pieszej trasy lub zbioru alternatywnych ścieżek edukacyjnych, których przebieg będzie próbą odtworzenia skomplikowanego splotu naczyń łączących miasto i jego uczelnię, zasilające się nawzajem od wieków. Przede wszystkim jednak Trasa obejmie zapewne nie tylko znane nam punkty na mapie Krakowa, ale odkryje też nie zawsze oczywiste i powszechnie kojarzone lokalizacje wiążące Uniwersytet z krajobrazem miejskim. Ukaże portrety osób, opowieści i wydarzenia, które pozwolą w nowym świetle spojrzeć na rolę dziedzictwa akademickiego dla naszego miasta.
Do poszczególnych zadań, szczególnie w zakresie badań publiczności, zaangażowani zostaną studenci Uniwersytetu. Dodatkowo podjęte zostaną konsultacje ze środowiskiem przewodnickim i nauczycielami pod kątem sposobu prezentacji i recepcji treści, a także potrzeb odbiorców przygotowywanych ofert. Realizowanym zadaniom towarzyszyć będą warsztaty i sesje naukowe. Podejmowane inicjatywy włączane będą do realizowanych działań w ramach współpracy krajowej oraz międzynarodowej w sieciach i sojuszach akademickich i muzealnych. W rezultacie przeprowadzonych konsultacji przygotowane zostaną opinie i rekomendacje.
Idea tras akademickich ma walor uniwersalny i realizowane zamierzenie jest jedną z odsłon zainteresowania tą tematyką. W Uniwersytecie Jagiellońskim, w ramach idei tras akademickich, powstał szczegółowy projekt Gościńca Akademickiego, którego autorem jest Michał Chlipała. Pod względem koncepcyjnym i wykonawczym w ramach Gościńca intensywne prace dotyczą Via medicorum. Mają one na celu zabezpieczenie dziedzictwa Wesołej. Z dokładnym opisem tych prac można zapoznać się na stronie internetowej Katedry Historii Medycyny UJ, w ramach której, pod kierownictwem Profesora Ryszarda W. Gryglewskiego, prowadzone są wspomniane bardzo wartościowe działania: https://khm.cm-uj.krakow.pl/via-medicorum/ .